Jagode: 7 zanimivosti, ki jih je dobro poznati

Poznamo več sort jagod, od jagod velikank, ki jim skorajda nič ne pride do živega, do majhnih občutljivih in izjemno dišečih vrtnih jagod, ki jih je najbolje pojesti še na vrtu. Vsem pa lahko bolj ali manj pripišemo nekaj dejstev.

Sodobne selekcionirane sorte jagod so znane po zelo čvrstih plodovih, zato so primerne celo za daljši transport. Te smo »zahtevali« kupci, ko smo si zaželeli jagod marca, aprila ali decembra. In takrat zagotovo niso mogle prispeti iz domačega ali bližnjega sosedovega vrta. Pri tem selekcioniranju pa so nekatere žal izgubile enkratno jagodno aromo. Vendar, če na višku sezone podrobneje pogledamo ponudbo, bomo na stojnicah in v trgovinah našli veliko različnih sort, celo tiste občutljive in zelo dišeče. Ponujene sorte v kuhinji uporabljamo na različne načine in za različne namene. Za sadno solato in napitek izberemo manjše jagode, z veliko soka in sadne arome, za oblogo in nadev peciv, kjer si želimo, da bi sadeži predvsem ohranili obliko, pa tiste večje, čvrstejše. Čeprav je »dovoljeno« tudi obratno.

Pri nas je v naravi splošno razširjena še gozdna jagoda, a med njimi prav tako obstaja več sort. Te jagode nimajo velikega pomena za pridelovanje; so bolj za veselje in zdravju koristen razlog za postanek ob poti med sprehodom po gozdu.

Priporočamo tudi: TOP 10 receptov z jagodami

1. Zakaj se razlikujejo po aromi?

Aroma jagod je pogojena s sorto in rastnimi razmerami (zemlja, kakovost vode, osončenosti …).

2. Kdaj jih nabiramo

Jagode so najboljše in najbolj zdravju koristne, če so obrane ob jutranjem hladu in zaužite še isti dan.

3. Čiščenje

Jagod ne umivamo oz. čim manj in še v tem primeru s pecljem vred, ki ga odstranimo pozneje. S temeljitim umivanjem izgubijo velik del arome in minerale.

4. Toplotna obdelava?

Jagode uživamo čim manj ali nič toplotno obdelane. Najbolj zdrave so same ali v napitkih z jogurtom, kefirjem. V pecivih so primerne predvsem za nadeve in obloge (okras).

5. Shranki

Presežek jagod je najbolje na hitro predelati v marmelado z dodatkom želirnega sredstva ali zamrzniti. Da se pri tem ne sprimejo, jih posamič razprostremo na pladenj in zamrzujemo pri –25 oC 1–2 uri. Zamrznjene zložimo v vrečko ali posodico in hranimo pri –18 oC največ do naslednje sezone.

6. Afrodiziak in krvni sladkor

Jagode vsebujejo veliko vitamina C in številne minerale, med katerimi izstopa mangan, ključen pri uravnavanju krvnega sladkorja. Mangan spodbuja spolno poželenje, zato jagode veljajo za afrodiziak.

7. Zdravje

Zaradi velike vsebnosti antioksidantov iz skupin flavonoidov (antociani) in karotenoidov uživanje jagod koristi pri odstranjevanju strupov iz telesa in pri nevtraliziranju prostih radikalov.

Priporočamo: Hitro pripravljena jagodna pena

Fotografija: Artur Rutkowski on Unsplash

 

Mojca Koman
Mojca Koman

Vsakdanje kuhanje je zame strokovni izziv, ker hrana je pač vir hranil, s katerim gradimo zdravje. Ta skupek vitaminov, mineralov, beljakovin ... pa gre seveda laže dol, če je zapakiran v okusno, dišečo in lepo jed, ki je hitro pripravljena. Vsekakor mi je vedno v veselje pripraviti takšen obrok, da sem z njim zadovoljna kot nutricionistka in kot mama. In jasno, da ga nič ne ostane.

Objava še nima komentarja.

Comments are closed