Tako pravilno uživamo laneno seme (z receptom)

Laneno seme, ki mu pravimo tudi omelo za črevesje, je pred uporabo potrebno obdelati. A kako in kakšen naj bo dnevni odmerek za zdravje?

Laneno seme je majhno, ploščato, od zlate do temno rjave barve. Ko ga namočimo v vodi, ga obda sluzast ovoj. Ta ovoj lahko precedimo skozi fino cedilo in ga nato s stepalnikom stepemo v belo, beljaku podobno zmes, ki jo uživamo na primer za čiščenje organizma. Mnogi posežejo po njem ob spomladanskem postu, čiščenju in prenovi telesa. Za čiščenje črevesja je sluz lanenega semena tako pomembna, da so ga poimenovali kar omelo za črevesje.

Priporočamo še: TOP 20 receptov in kuharskih nasvetov v 2018

Lan uvrščamo v zelnati rod lanovk, cvetovi so bele ali modre barve. Poznamo pa dve vrsti gojenega lanu: ena se goji za semena, druga daje vlakna za industrijo. Laneno seme vsebuje 30 odstotkov vlaknin, 20 odstotkov beljakovin, veliko mineralov in tudi pomembne snovi, ki jih imenujemo lignani. V zadnjem času je postalo to drobceno seme zelo iskano in znano prav zaradi teh – pripisuje se jim namreč protirakavo delovanje. Nekatere raziskave so pokazale, da je uživanje lanenih semen in lanenega olja zelo pomembno kot preventiva, celo za izboljšanje stanja pri diagnozi invazivnega raka na prsih.

Strokovnjakinja s tega področja Christine Horner je v svoji knjigi Walking the Warrior Goddes celo zapisala: »Ko bi imeli na izbiro uživati le eno živilo kot naravno zdravilo, bi bilo zagotovo najbol­je, če bi se odločili za laneno seme!«

Strokovnjakinja za maščobe, nemška raziskovalka dr. Johanna Budwig, je v letu 1951 zasnovala dieto z lanenim semenom in skuto, zdaj imenovano dieta Budwig. Pred leti jo je na novo preučil dr. Dan C. Roehm, onkolog in kardiolog, ki pravi, da gre za eno najbolj uspešnih diet za zdravljenje raka na svetu. Dr. Bud­wigova trdi, da je ta dieta kurativna in preventivna. Pomembno je uporabljati samo hladno stisnjena olja, bogata z linolensko kislino, ki pa jih moramo zaužiti s hrano, ki vsebuje »prave« beljakovine (take, ki vsebujejo žveplo), drugače se lahko celo razvije nasproten učinek, s čimer škodujemo telesu.

Dnevnega odmerka lanenega olja 100 mililitrov naj ne bi presegli, priporočajo, da ga dodajamo vsem presnim jedem. Še to: lanenih semen ne uživamo celih, temveč jih je treba tik pred uporabo zmleti v prah. Pri pripravi veganskih jedi sem se navadila, da jih uporabim za vse vrste testa: za podlage za torte, presne kroglice, pite, sad­ne košarice, praline tviks. Z njimi sem nadomestila vse prevečkrat uporabljene oreščke. Morda omenim še to, da lanena semena ne vsebujejo glutena in so torej primerna za tiste z intoleranco za gluten. Sama jih primešam brezglutenski moki in spečem brezglutenski kruh. Iz prakse pa tokrat recept za pito, slano različico … Pripravite lahko majhne, porcijske pite ali eno večjo, ki jo narežete na koščke.

Priporočamo še: Mešani kruh s semeni

Pita z muškatno bučo in presnim sirom

Testo
– 2 merici mletih zlatih lanenih semen
– 3–4 dateljni

Presni sirček
– 2 merici indijskih oreščkov
– 1/2 merice makadamij
– 1/2 sveže čebule
– ščepec mlade posušene čebule
– 2 žlici kvasnih kosmičev
– sol, poper, rdeča paprika, voda

Nadev
– nekaj kosov muškatne buče
– jabolko
– 1/2 čebule
– pest rozin
– drobna konica svežega ingverja
– cimet, muškatni orešček, curry, sol

Priprava

1. Vse sestavine za testo zmešamo v mešalniku z rezilom S, da dobimo voljno zmes. Z njo obložimo model za pito in za nekaj minut postavimo v hladilnik.

2. Medtem pripravimo presni sirček: vse zmešamo v mešalniku z rezilom S, lahko dodamo malo vode, da dobimo zelo kompakten mazav sirček. Razmažemo ga po testu in spet postavimo v hladilnik.

3. Lotimo se tretjega dela priprave: naribamo bučo in jo zmešamo z drugimi sestavinami. Vse damo na sirček in spet za eno uro postavimo v hladilnik.

4. Gotovo. Ponudimo s skledo zelene solate, zabeljene z domačim bučnim oljem.

Priporočamo še: Podrobno o pripravi snežnih kep z vaniljevo omako

Besedilo Tatjana Eberl
Fotografiji: Getty Images, Leon Vidic

Odprta kuhinja
Odprta kuhinja

Portal za dnevni odmerek kulinaričnega navdiha.

Objava še nima komentarja.

Comments are closed