Kaj jesti za učinkovit imunski sistem

Prehranski svetovalci radi govorimo o dobrem in učinkovitem imunskem sistemu, a kaj ko le redkokdaj povemo, kako ga spodbuditi, da bo zares deloval za nas. Tokrat bo drugače.

V organizmu deluje več sistemov, imunski je le eden izmed njih. Vsak je pomemben, čeprav se verjetno v vsakdanjem življenju najbolj zavemo slednjega, navadno vsaj takrat, ko se zaradi prehlada počutimo kakor povoženi in nas prisili v počitek. Imunski sistem gradijo imunski organi, te pa številne imunske celice. Vse deluje kakor dobro organizirana vojska z edino nalogo – obramba organizma pred nebodijihtreba tujci, naj je to trn, predrt žulj na prstu ali takšen in drugačen »bacil«.

Živeti v sterilnem okolju ni zdravo, še manj mogoče. Naše vsakdanje življenje je pač takšno, da hodimo v službo med štiri stene in nekaj sodelavcev, da se naši otroci z vrstniki igrajo slepe miši v vrtcu ali prišepetavajo med testom v šoli, da kupujemo kruh v veletrgovini in si pri tem podajamo nakupovalne vozičke, da opravljamo potrebo med postankom na črpalki ali da si zvečer privoščimo ogled predstave v kinodvorani. Naš imunski sistem nas brani pred nepridipravi neprestano, prešteva žrtve in si ustvarja svoj lastni seznam premaganih sovražnikov, če smo slikoviti. Pred tistimi, ki so že na seznamu, se zna ubraniti takoj in hitro, pred novimi pa obramba še ni izoblikovana in traja dlje, vsekakor nekaj dni kihanja, smrkanja in kašljanja, da končno sovražnika premaga. Da bo deloval zares hitro in učinkovito, lahko veliko storimo sami. Že stokrat povedano ali zapisano: počitek, dovolj spanja, svež zrak, ustrezna higiena, gibanje in zdrava hrana zagotovo koristijo in brez tega učinkovit imunski sistem res ni mogoč.

Preberite še: Pest oreškov na dan ohranja zdravje

Zdrava hrana

Nekatera živila spodbujajo delovanje imunskega sistema. To so predvsem tista, ki so surovina za nove imunske celice, in nekatera, ki podpirajo delovanje najbolj specializiranih celic imunskega sistema. Gre za čudovit preplet sezonske hrane in našega življenja v teh krajih. Pomislimo na korenje, buče, kolerabo, pomaranče, melone, limone, ohrovt ter paradižnikovo omako iz poletnih paradižnikov, ajvar iz poletnih paprik in jajčevcev, česen, čebulo, hren, cikorijo, radič itd. Vse to so živila, bogata s karotenoidnimi snovmi in vitaminom C. Če dodamo vsak dan še pest semen in oreščkov, v katerih je precej cinka in esencialnih maščobnih kislin za gradnjo celic, potem česen, por in hren, ki delujejo skoraj kakor pravi antibiotik, ter košček mesa, rib, jajce ali pest stročnic in žitnih zrn na dan in še kakšen list motovilca, kjer je železo za hemoglobin in beljakovine, iz katerih bodo celice nastale, potem bomo slavili zmago!

Preberite še: Mikrorastline za makrozdravje

Količina primerne hrane je odločilnega pomena

Nič posebnega, boste porekli, toda poudarek je na količini. Nikakor ni dovolj, da se trkamo po prsih, ker čez dan pojemo eno banano, preostalo pa so rogljički, ocvrti zrezki ali ribje paličice in pomfrit, čevapčiči, sirove štručke in takšne reči, s katerimi poskušamo prebroditi lakoto v natrpanem delovnem in družinskem urniku. V tem času potrebujemo veliko več hranil. Zato moramo začeti preudarno in že za zajtrk popiti kozarec sveže stisnjenega soka pomaranče, limonado ali sadno-zelenjavni napitek ob jogurtu s kosmiči in semeni ali ob kruhu z maslom in medom. Najteže, a ne neizvedljivo, je jesti zdravo med delovnim časom. Po krivici prezrti sendviči so v resnici lahko zelo zdrava malica, ki krepi imunski sistem, če jih sestavimo (še) s čim drugim kakor le s salamo in sirom. Naj izpod temnega kruha kuka vsaj še kaj zelenja, če ne kar manjši »travnik«. Ko se pozno popoldne ali zvečer vrnemo utrujeni domov, pa si privoščimo topel obrok, bogato in izbrano začinjen s česnom, čebulo, feferoni, poprom. Preudarno dan za dnem, po mastnin in sladkih pustnih dneh seveda še toliko bolj, saj smo telo zasuli s škodljivostmi prve vrste. Ni zaman 40-dnevni post po mastno-sladkem pustu. Vredno se je potruditi vsaj zdaj, da bo naš imunski sistem deloval tako dobro, kot si želimo.

Priporočamo še: Zlato mleko: napitek z zdravilnim učinkom

Fotografija: Thinkstock

Mojca Koman

Vsakdanje kuhanje je zame strokovni izziv, ker hrana je pač vir hranil, s katerim gradimo zdravje. Ta skupek vitaminov, mineralov, beljakovin ... pa gre seveda laže dol, če je zapakiran v okusno, dišečo in lepo jed, ki je hitro pripravljena. Vsekakor mi je vedno v veselje pripraviti takšen obrok, da sem z njim zadovoljna kot nutricionistka in kot mama. In jasno, da ga nič ne ostane.

Objava še nima komentarja.

Comments are closed