Zakaj ljudje težko spremenimo prehranske navade, čeprav nam lahko koristijo

Rastlinska prehrana danes zaradi okoljske in zdravstvene problematike ljudi vse bolj zanima. Številni so že slišali, da lahko zdravju koristi, se jo pa bojijo preizkusiti, ker jih je strah neznanega in drugačnega.

Prehrana je eden najpomembnejših stebrov razvitih družb v svetu, saj moramo jesti, da bi preživeli. Glavna razlika, ki jo zadnjih 50 let ljudje iz zahodnega sveta doživljamo v odnosu do hrane v primerjavi s svojimi dedki in babicami, je v možnosti izbire. Še pred nekaj desetletji se nihče ni spraševal o tem, kaj bo jedel, temveč samo, ali bo imel dovolj hrane, da preživi družino. Včasih je bila torej hrana osrednje vprašanje preživetja, danes pa je vprašanje o hrani vprašanje o kakovosti življenja. Večina od nas namreč lahko kadar koli je, kar koli si zaželi, kar pa je za nekatere ljudi postalo pogubno.

Zakaj ljudje težko spremenijo svoje prehranjevalne navade

Vse več je čezmerno težkih ljudi ter ljudi s srčno-žilnimi boleznimi, sladkorno boleznijo tipa 2 in različnimi vrstami raka. Vse te bolezni se pojavljajo pretežno ravno v dobro oziroma prekomerno prehranjenih družbah, del katere smo tudi Slovenci.
Te težave se različni ljudje lotevajo različno. Veliko jih išče hitre rešitve, diete, ki jim bodo v kar najkrajšem možnem času pomagale, da se znebijo odvečnega maščevja ali da odpravijo simptome nekaterih bolezni, pri katerih morda s klasičnimi medicinskimi postopki niso dosegli želenega uspeha.

Razumeti moramo, da ljudje v prehrani praviloma ne delamo radi sprememb, predvsem zato, ker smo evolucijsko nagnjeni k temu, da radi pripadamo skupini ljudi, s katero se največ družimo, da nas ne bi izločila. Zato se prehranskih navad po navadi držimo toliko časa, dokler nam morebitne napačne prehranske odločitve ne povzročijo več težav in bolečin, kakor nam bi jih prinesla sprememba.

Naj pojasnim: Človek bo morda 10 let jedel hrano, ki mu povzroča razjede, zaprtost in kislino, vendar tega ne bo spremenil, dokler bodo tablete za zniževanje kisline učinkovale. Na spremembo bo morda pripravljen šele, ko bo kljub zdravilom pristal v bolnišnici zaradi Crohnove bolezni ali podobno hude črevesne tegobe. Ljudje imamo namreč različen tolerančni prag in po navadi smo šele takrat, ko nas nekaj resnično razjezi, pripravljeni na spremembo. Za koga je to lahko le občasna zaprtost in utrujenost ali 5 kilogramov preveč, za drugega pa hospitalizacija ali infarkt. Ljudje tako spremembe pri prehrani po navadi izvajajo z nekim precej močnim razlogom, in kadar na tej poti odkrijejo pozitivne učinke novega načina prehrane, drugim s podobnimi težavami z navdušenjem o tem tudi razlagajo.

Koristi rastlinske prehrane, ki jih veliko ljudi ne pozna

Rastlinska hrana, če pretežno uživamo polnovredno z majhno vsebnostjo maščob, ima mnogo koristi pri številnih neprijetnih stanjih, s katerimi se danes spopada veliko ljudi.

1. Debelost
Rastlinska prehrana razen oreščkov in semen praviloma vsebuje nizke koncentracije maščob ter ima praviloma veliko vode in vlaknin. Zaradi tega dobro napolni naš želodec in nam da občutek sitosti, ne da bi s tem presegli dnevne potrebe po energiji. Posledično ljudje s tovrstno prehrano z lahkoto izgubijo odvečno telesno težo, saj nimajo občutka, da se čemu odrekajo, in v svoje telo ne vnašajo presežka energije iz vira maščob, ki bi se pretvarjal v maščobne zaloge.

2. Zaprtost
Rastlinska prehrana vsebuje veliko hranil, ki jih naše telo ne more izkoristiti za energijo – in to je dobro. Neprebavljivi deli rastlin (vlaknine) so namreč glavni tvorci volumna blata. Če boste pojedli veliko hrane, ki bo temeljila na škrobu, sadju in zelenjavi, lahko po prilagoditvenem obdobju, ki traja od enega tedna do nekaj mesecev, pričakujete redno in neboleče odvajanje blata 2- do 3-krat na dan.

3. Kronične degenerativne bolezni
Številni raziskovalci in zdravniki so v zadnjih 50 letih odkrili, da primerno načrtovana celostna rastlinska prehrana lahko prepreči in ustavi oziroma obrne potek srčno-žilne bolezni (dr. Caldwell Esselstyn), raka (znanstvenik T. Colin Campbell), diabetes (dr. Neal Barnard).
Obstaja tudi mnogo drugih stanj, ki se izboljšajo, ko uživate celostno rastlinsko prehrano. Veliko žensk priča o nebolečih menstruacijah, sprememba je celo vidna že kmalu po prehodu na celostno rastlinsko prehrano, boljšem spanju, energiji, lepših laseh in nohtih.
Rastlinska hrana je seveda koristna tudi za šport. Zelo veliko vrhunskih in rekreativnih športnikov ima povsem rastlinske ali skoraj povsem rastlinske jedilnike, saj se po njih počutijo lažje in bolj energične.

 

Danes se je lahko prehranjevati rastlinsko

Ko sem sama začela raziskovati svet rastlinske prehrane, ker sem se borila s kroničnim zaprtjem, prehladi in alergijami, je bilo slovenske literature in uporabnih receptov ter izdelkov zelo malo. Danes se stanje izboljšuje, saj vedno več ljudi ustvarja odlične in zdrave rastlinske recepte ter predstavlja koristi rastlinske prehrane. Vse več podjetij ponuja alternative za kravje mleko, namaze za kruh, nadomestke mesa, sirov. To je seveda spodbudno, vendar naj bo osnova vaših obrokov iz polnovredne rastlinske hrane, izdelki pa naj bodo občasni priboljški in popestritev.

Avtorica članka: Špela Vehar, prehranska svetovalka za celostno rastlinsko prehrano

Naročnik oglasnega sporočila je Zvijezda

Odprta kuhinja
Odprta kuhinja

Portal za dnevni odmerek kulinaričnega navdiha.

Objava še nima komentarja.

Comments are closed