To je sestavina, ki ji sami povečamo vsebnost vitamina D

Ta teden smo znova prebirali opomine, da nas lahko vitamin D pomembno obvaruje pred tem, kar nas trenutno najbolj skrbi – zapleti s koronavirusom.

Poleti nam gibanje na soncu pomaga, da ta vitamin sami tvorimo v koži, pozimi nam ga veliki večini primanjkuje, nekaterim resno. Dober vir vitamina D, ki ni tableta, so gobe: ampak vsebnost v njih povečate – sami.

Sonce je vsekakor najboljši način, da se oskrbimo z vitaminom D, ta pa nam nato pomaga, da se lažje obranimo pred vdorom virusov, in kakor kažejo nekatere študije, tudi pri tem, da se organizem učinkoviteje bori z okužbo, če se je že razvila. Poleg sončne svetlobe med 10. in 15. uro, ki nam omogoči, da vitamin proizvedemo sami, poznamo tudi prehranske vire: večinoma gre za mastne ribe, kot so losos, sardela, tuna, pa seveda najučinkovitejše ribje olje, najdemo ga tudi v trdih sirih in jajčnih rumenjakih – ter v gobah.

Proces, ki marsikoga osupne

Te dni v gozdovih še nabiramo gobe, mraznice še rastejo v šopih, kmalu pa se bo večina vrnila h kupljenim šampinjonom, ostrigarjem, šitakam … Gobe, ki vsebujejo tudi razmeroma veliko beljakovin in nasploh bolj delujejo kot »živalski«, ne rastlinski okus, zlasti zaradi izrazitega umamija, znajo namreč same proizvajati vitamin D, enako, kot se to zgodi pri človeku.

Pri gobah, ki jih najdemo v gozdu, lahko sklepamo, da so bile deležne vsaj nekaj sončne svetlobe, medtem ko pri gojenih na to ne moremo računati. A sploh ni težav. Gobe namreč tudi po tem, ko jih poberemo, ohranijo sposobnost odzivanja na sonce, in to veliko.

Našli smo študijo, ki dokazuje, da je ura in petnajst minut na soncu povečala vsebnost vitamina D v različnih vrstah, v posameznih primerih tudi za 300 odstotkov (ostrigarji), pa do 150 odstotkov pri rjavih in belih šampinjonih. Velik skok se bo zgodil že po 30 minutah, še bolj pa se gobe lotijo proizvodnje, če jih prej narežemo. Našli smo podatke, da to sposobnost zadržijo celo po tem, ko jih narežemo in posušimo, nato pa na primer čez eno leto postavimo na sonce.

Kako se to zgodi?

Gobe vsebujejo v celičnih stenah pomembno sestavino ergosterol, ki se pod vplivom UV-žarkov pretovori v vitamin D.

In uporabna vrednost tega?

Samo s hrano se hudega pomanjkanja vitamina D ne bo dalo nadomestiti, lahko pa je pomembno dopolnilo: porcija šampinjonov, ki so bili na soncu, bi po nekaterih podatkih prispevala do petine potrebnega vitamina D na dan, podobno velja za lososa. Druga možnost, povezana s hrano, je težja: hujšanje. Pretežki ljudje tega vitamina v zimskem obdobju potrebujejo dvakrat do trikrat več kot primerno težki.

Priporočamo še: Tedenski jedilnik: slovenska klasika, ki si je zaželimo v hladnih dneh

Naslovna fotografija: Olha_Afanasieva/Getty Images

Karina Cunder Reščič
Karina Cunder Reščič

Ljubiteljica juh, banketov, lepo pogrnjenih miz, divje hrane, eksperimentiraja z recepti tik preden pridejo gostje in predavanja dvema otrokoma, kako je hrana eden od načinov, s katerimi se tudi lahko izrazi spoštovanje in dostojanstvo.

Objava še nima komentarja.

Comments are closed